Must reads

boekenstapel3.jpg
blom.jpg

HET HOOFDGERECHT

Maarten Blom

Fer Orsouw beschikt over een bijzonder culinair talent. Maar wat moet hij doen als blijkt dat zijn gave minder betrouwbaar is dan gedacht? Om zijn restaurant te beschermen, besluit hij een uniek gerecht te maken voor twee speciale gasten. De bereiding vraagt het uiterste van de chef-kok – en proeven is geen optie.

Deze leesclubtips worden u aangeboden door Ambo|Anthos uitgevers.

Leestips
  • Hoe ontwikkelt de hoofdpersoon Fer zich gedurende het verhaal? Welke ontwikkeling spreekt je het meeste aan en waarom?
  • De relatie tussen ouder en kind is een belangrijk thema in het boek. Hoe wordt dit uitgewerkt door de auteur?
  • Kun je de titel van het boek verklaren? Dekt de titel de inhoud van het verhaal?
  • Er worden meerdere verhaallijnen met elkaar verweven in de roman. Wat vind je van deze opbouw van het verhaal?
  • Je kunt zeggen dat zowel Fer als Eva een bijzonder talent hebben, waar ze obsessief mee om gaan. Wat zou de verklaring voor dit gedrag kunnen zijn?
  • Eten en het bereiden ervan is een opvallend element in dit verhaal. Welke rol speelt dit in het leven van Fer en de andere personages?
  • Heeft de auteur je kunnen raken? En op welke manier? In positieve of in negatieve zin?
  • Welke verwachtingen had je vooraf en over dit boek en zijn die wel of niet uitgekomen?
ferrante2.jpg

DE NIEUWE ACHTERNAAM

Elena Ferrante

In De nieuwe achternaam spelen zich enkele ingrijpende gebeurtenissen af in het leven van Lila en Elena, de twee vriendinnen uit een armoedige wijk in Napels. Lila is op haar zestiende getrouwd maar krijgt met haar nieuwe achternaam algauw het gevoel dat ze zichzelf kwijtraakt. Elena voltooit als voorbeeldige leerling het gymnasium, maar worstelt met haar eenvoudige afkomst. 

Deze leesclubtips worden u aangeboden door uitgeverij Wereldbibliotheek.

Leestips
  • Al vroeg in het verhaal lezen we dat Elena Lila’s schriften in de rivier heeft gegooid, en daarmee al Lila’s schrijfwerk heeft vernietigd, waarna zij zelf pas kon gaan schrijven. In hoeverre heeft Elena succes behaald ten koste van Lila?
  • Tijdens het lezen krijg je de indruk dat de band tussen Lila en Elena sterker is dan die van een huwelijk. Waarom is dat zo? Hoe kan het dat zij op een bepaalde manier dichter bij elkaar kunnen staan dan bij hun echtgenoten?
  • In Ferrantes werk zijn geweld en de dreiging van geweld zo alomtegenwoordig dat je ze bijna personages zou kunnen noemen. Hoe laat Ferrantes zien dat cultureel bepaald geweld georganiseerd geweld (de maffia en de Camorra) versterkt, en vice versa?
  • Hoe anders was Lila’s leven geweest als ze niet al mooi was geweest maat net als Elena langzaam in haar schoonheid was gegroeid? Zou het verschil gemaakt hebben?
  • Hoe anders zouden de Napolitaanse romans zijn als Lila ze had verteld in plaats van Elena? Hoe zou zij haar vriendin beschreven hebben?
ferrante.jpg

DE GENIALE VRIENDIN

Elena Ferrante

Elena Ferrante vertelt in De geniale vriendin de geschiedenis van twee vrouwen en hun levenslange vriendschap: Lila en Elena. Ze groeien samen op, maar hun levens verlopen geheel verschillend. Ze wonen met hun ouders en broertjes en zusjes in een volkswijk in het Napels van de jaren vijftig, een tijd waarin het ondenkbaar is dat meisjes hun tijd verspillen met leren.

Deze leesclubtips worden u aangeboden door uitgeverij Wereldbibliotheek.

Leestips
  • Waarom is Don Achille zo’n belangrijk personage? Hij is voortdurend op de achtergrond aanwezig in de roman; waar staat hij symbool voor?
  • Gaandeweg de roman verdient Lila de reputatie van ‘het buitenbeentje’, terwijl Elena bekend komt te staan als ‘het goede meisje’. Wat in hun verschillende karakters maakt hun relatie zo geloofwaardig? Met welk meisje identificeer je je het makkelijkst?
  • Waarom stort Elena zich volledig op haar opleiding? Is het een middel tot een doel, of een doel op zich? Als het een middel tot een doel is: welk doel? En is dat doel realistisch, of houdt ze zichzelf voor de gek?
  • Wat leren we voor nieuws over de karakters van beide meisjes op de dag dat ze besluiten te spijbelen> Hebben deze ontdekkingen je verrast? Wat voor gevolgen heeft dit voor hun relatie (of voor ons idee van hun relatie)?
  • Waar staan de schoenen die Lila ontwerpt en maakt symbool voor? Welke ondertoon wordt aan de hand van de schoenen expliciet gemaakt in de tweede helft van de roman?
  • Hoe anders zou het boek zijn als het niet vanuit Elena maar vanuit Lila of een ander karakter verteld zou worden? Is Elena’s standspunt het meest geschikt? Waarom wel of niet? Leg uit.
47170.slimani.jpg

EEN ZACHTE HAND

Leïla Slimani

Myriam is moeder van twee kinderen en wil haar baan als advocaat hervatten. Ondanks de bezwaren van haar man gaat ze op zoek naar een nanny. Na een intensieve zoektocht vinden ze in Louise de perfecte oppas, die al snel de harten van de kinderen verovert en een vaste plek inneemt in het gezin. Louise nestelt zich steeds dieper in het huishouden, maar begint ook vreemde trekjes te vertonen.

Deze leesclubtips worden u aangeboden door uitgeverij Nieuw Amsterdam.

Leestips
  • Wat is in jouw ogen het belangrijkste thema in dit boek, waar gaat het voor jou over?
  • Hoe is Myriam als ze begint aan haar leven als vrouw en moeder? Wat zijn haar kansen en mogelijkheden?
  • Hoe is Louise als ze begint aan haar leven als vrouw en moeder? Wat zijn haar kansen en mogelijkheden?
  • Wat maakt de vakantie naar Griekenland tot een hoogtepunt voor Myriam en Paul? En wat is dat voor Louise? Waardoor doemen er toch onweerswolken op?
  • Eenmaal weer thuis begint de situatie te veranderen. Wat is het keerpunt? Dus wat is de aanleiding voor de veranderde houding bij Myriam, bij Paul en wat doen zij ermee? Wat is het keerpunt voor Louise en wat doet zij ermee?
  • Tenslotte wordt de situatie min of meer onhoudbaar in de ogen van Myriam en Paul. Waarom hakt Myriam toch geen knoop door? En wat is voor Paul de reden om geen knopen door te hakken?
  • Wat is voor Louise het omslagpunt, het punt waarop de wanhoop de overhand krijgt? Welke ervaringen uit haar verleden zie je daarbij als achterliggende oorzaken?
  • Wat is uiteindelijk Louises laatste hoop en wat haar diepste vrees?
  • Hoe kijk jij uiteindelijk naar de moord op de kinderen en naar de situatie van Louise op dat moment?
  • Hoe denk je nu over het thema dat je als eerste noemde? Ben je er anders over gaan denken door dit boek?